EU News

Vozia pre IKEA na západe, žijú v kamiónoch zo slovenskej mzdy

Britská BBC priniesla reportáž o pracovných podmienkach východoeurópskych vodičov, ktorých zamestnáva dodávateľ spoločnosti IKEA - slovenská pobočka nórskej prepravnej firmy.
Rumunský vodič Emilian vozí mesiace tovar spoločnosti IKEA naprieč západnou Európu.

On a ďalší pracujú pre subkontraktovaného prepravcu – nórsku firmu Bring.

Trik je v tom, že ho zamestnáva jej pobočka, ktorá má sídlo na Slovensku. Vodičom preto platí mzdu v priemere 477 eur.

Pracujú však v krajinách, napríklad v Dánsku, kde vodiči zarábajú 2200 eur, plus príplatky a diéty, za ktoré si počas povinného odpočinku môžu dovoliť hotel a normálnu stravu.

Vodiči z východnej Európy jedia konzervy, umývajú sa a spia v návesoch. Slovenské diéty vo výške 45 eur ubytovanie a stravu v západnej Európe nepokryjú.

Nekvalitný odpočinok je pritom rizikovým faktorom.

Európska úprava má stále diery

Európske právo hovorí, že vodiči musia aspoň 45 hodín týždenne oddychovať mimo vozidiel. Vynucovanie je ale stále problém.

Voľný pohyb pracovnej sily v EÚ znamená, že „slovenskí“ vodiči môžu konkurovať nízkou cenou svojej práce. Podľa dnešnej úpravy musí slovenský zamestnávateľ platiť len minimálnu mzdu, kam sa neradia príplatky a diéty. Krajiny západnej Európy tvrdia, že ide o sociálny dumping.

Na stole je zmena smernice (o vyslaných pracovníkoch), ktorá by nútila zamestnávateľov, teda aj slovenské firmy, platiť mzdu bežnú v odvetví v danej krajine, kde pôsobia.

Slovensko to spolu s ďalšími východoeurópskymi krajinami odmieta. Argumentuje, že sa tým vytvárajú umelé a diskriminačné bariéry na jednotnom trhu. Európska komisia na návrhu trvá, momentálne ale úprava uviazla v Rade EÚ.

Euractiv, https://euractiv.sk, 16. 3. 2017

Odporúčame