EU News

Služby pozemnej obsluhy na letiskách: EP podporil liberalizáciu a zvýšil ochranu zamestnancov

Parlament v utorok podporil plány na otvorenie služieb pozemnej obsluhy na hlavných letiskách EÚ väčšej konkurencii prostredníctvom zvýšenia minimálneho počtu poskytovateľov služieb. Poslanci zároveň s cieľom zaistiť vysokú efektivitu služieb a zabrániť sociálnemu dumpingu doplnili legislatívny návrh o minimálne štandardy kvality a zvýšili ochranu zamestnancov.

Parlament schválil návrh na liberalizáciu služieb pozemnej obsluhy pomerom hlasov 455 (za): 239 (proti): 18 (zdržalo sa). Poslanci však zároveň rozšírili pôvodný návrh o minimálne štandardy kvality, ktoré musia rešpektovať poskytovatelia služieb pozemnej obsluhy na letiskách prepravujúcich viac ako päť miliónov cestujúcich ročne. "Ich súčasťou budú maximálne čakacie doby na odbavenie batožiny, maximálne doby na doručenie prvej a poslednej batožiny, ako aj minimálne zásoby odmrazovacej kvapaliny," spresnil spravodajca novej legislatívy, poslanec Artur Zasada (EPP, PL).

Viac súťaže, ale spravodlivé pracovné podmienky

Podľa poslancami schváleného návrhu by na letiskách, ktoré prepravia viac ako 15 miliónov cestujúcich ročne a/alebo 200.000 ton nákladu, mali služby pozemnej obsluhy poskytovať minimálne tri spoločnosti. V súčasnosti musia mať tieto letiská aspoň dvoch konkurenčných poskytovateľov služieb. Nové pravidlá tiež požadujú striktné oddelenie účtovníctva pri letiskách, ktoré si samé zabezpečujú služby pozemnej obsluhy.

Poslanci tiež schválili sociálne ustanovenia, ktoré sa budú vzťahovať aj na subdodávateľov. V prípade zmeny poskytovateľa služieb musia členské štáty zabezpečiť, aby bol pôvodný personál presunutý k novému poskytovateľovi, pričom kolektívne dohody zostanú v platnosti.

Liberalizácia služieb pozemnej obsluhy by sa mohla týkať až 21 letísk vrámci EÚ, ktoré podľa údajov z roku 2011 prepravili viac ako 15 miliónov cestujúcich ročne. Ide napríklad o letisko v Dubline, londýnske letiská Gatwick, Heathrow, Stansted, anglický Manchester, holandský Amsterdam Schiphol, belgický Brusel, parížske Charles de Gaulle a Orly, nemecký Berlín Tegel, Düsseldorf, Frankfurt a Mníchov, portugalský Lisabon, španielske letiská Barcelona, Madrid Barajas a Palma de Mallorca, rímske letisko Fiumicino a talianske Miláno, ako aj letiská vo Viedni, Štokholme, Helsinkách a Aténach.

Ďalší postup

Parlament zaháji rokovania s Radou EÚ (ministri členských štátov) s cieľom nájsť kompromisnú dohodu ohľadom takzvaného letiskového balíčka. Jeho súčasťou sú okrem liberalizácie služieb pozemnej obsluhy aj dva ďalšie legislatívne návrhy týkajúce sa pravidiel prideľovania vzletových a pristávacích prevádzkových intervalov (slotov) a prevádzkových obmedzení súvisiacich s hlučnosťou na letiskách Únie. Oba návrhy boli v pozmenenej podobe schválené Parlamentom v decembri 2012.

Reakcie slovenských europoslancov

"Služby poskytované zamestnancami pozemnej obsluhy letiska nemôže obísť žiaden cestujúci. Aby sa predišlo vysokej fluktuácii zamestnancov spojenej s neistotou nielen zamestnancov, ale i cestujúcich, podporujem inštitút záruky prevzatia na povinnej báze," uviedol poslanec Miroslav Mikolášik (EPP, SK).

"Ochrana pasažierov je veľmi dôležitá, a preto budem hlasovať za novú smernicu. Európske letiská zamestnávajú veľké množstvo pracovníkov, čo je značným prínosom pre hospodárstvo EÚ, ale poskytujú služby, preto tieto musia mať jasné pravidlá. Bez pasažierov by tieto letiská fungovať nemohli," uviedla poslankyňa Katarína Neveďalová (S&D, SK).

"Výborom pre dopravu prerobené znenie nariadenia v podstate odmieta priamu liberalizáciu podnikania v oblasti služieb pozemnej obsluhy na letiskách a sústreďuje sa na zavedenie minimálnych štandardov kvality výkonov v tejto oblasti. Rozhodnutie o otváraní tohto trhu tak ostáva na členských štátoch," uviedol poslanec Jaroslav Paška (EFD, SK).

Tlačová správa EP, 16. apríl 2013

Odporúčame