EU News

Poslanci požadujú lepšiu vymožiteľnosť práv cestujúcich

Cestujúci využívajúci akýkoľvek druh prepravy musia mať k dispozícii aktuálne informácie v reálnom čase, asistenciu v prípade narušenia dopravy a zabezpečený rovnaký prístup k dopravným možnostiam aj v prípade zníženej mobility. Uznesenie, ktoré v utorok schválil Európsky parlament tiež vyzýva Komisiu, aby zlepšila postup podávania sťažností a prijala opatrenia proti nespravodlivému oceňovaniu.

 Zabezpečenie lepších asistenčných služieb pre cestujúcich, ktorí sa ocitli v núdzovej situácii, napríklad prostredníctvom informačného strediska dopravnej spoločnosti či prostredníctvom telefonickej asistenčnej služby, je podľa spravodajcu uznesenia, poslanca Georgesa Bacha (EPP, LU), nevyhnutnosťou. Letiskový personál by mal byť schopný prijať okamžité rozhodnutie o zmene trasy alebo rezervácie a poskytnúť pomoc v prípade stratenej batožiny, žiadosti o odškodnenie alebo o preplatenie nákladov, uvádza sa v uznesení.

 “Potrebujeme jednotný, viacjazyčný formulár na podávanie sťažností vo všetkých jazykoch EÚ ..., lehotu na vybavenie sťažností a centrálne elektronické stredisko pre ich prijímanie," uviedol poslanec Bach počas rozpravy. Práva cestujúcich by sa podľa neho mali presadzovať rovnako vo všetkých členských štátoch, čo okrem prínosu pre samotných cestujúcich prispeje k spravodlivej hospodárskej súťaži dopravných spoločností.

Poslanci vyzvali Európsku komisiu, aby vo svojom návrhu novelizácie práv cestujúcich, ktorého predloženie sa očakáva v novembri, jasne zadefinovala pojem "mimoriadne okolnosti" narušenia dopravy, za ktoré nemôžu byť dopravné spoločnosti brané na zodpovednosť. Nové pravidlá by tiež mali posilniť ochranu cestujúcich v prípade bankrotu leteckej spoločnosti.

Nákup cez internet: Cenová transparentnosť a plánovanie multimodálnych ciest

Komisia by tiež mala zabezpečiť lepšie monitorovanie internetových stránok dopravcov, ktoré zavádzajú klientov pri rezervácii cestovných lístkov, a navrhnúť zavedenie systému zodpovedajúcich sankcií. Cieľom týchto opatrení je zabezpečiť dodržiavanie existujúcich právnych predpisov EÚ v oblasti cenovej transparentnosti.

 Základná tarifa cestovného lístka by mala pokrývať všetky nevyhnutné prevádzkové náklady, uvádza sa v uznesení. Zvýšenie ceny lístka o povinné poplatky, napríklad za použitie platobnej karty, až na konci procesu rezervácie by malo byť podľa poslancov zakázané.

Parlament tiež požaduje zavedenie spoločných štandardov prevozu príručnej batožiny s cieľom chrániť cestujúcich pred nadmernými obmedzeniami.

 Komisia by mala podporovať využitie viacerých foriem transportu v rámci jednej cesty, napríklad prostredníctvom integrovaných priamych cestovných lístkov a vytvorenia európskeho multimodálneho systému plánovania ciest, ktorý by cestujúcim umožnil porovnanie cien a trvania ciest. Spiatočné lístky by mali byť platné aj v prípade, že ho cestujúci na cestu tam nevyužil.

Reakcie slovenských europoslancov

"Vytvorenie zoznamu minimálny práv cestujúcich je len prvým krokom k zlepšeniu situácie v praxi.  Cestujúci sa totiž pri uplatňovaní svojich právnych nárokov každodenne stretávajú s ťažkosťami, čo si vyžaduje pravidelné monitorovanie dodržiavania práv a predovšetkým presadzovanie práv cestujúcich vnútroštátnymi orgánmi," uviedol počas rozpravy poslanec Miroslav Mikolášik (EPP, SK).

"Mnohí dopravcovia si zatiaľ neosvojili nové pravidlá EÚ, poskytujúce viac práv a lepšiu ochranu cestujúcich pri všetkých druhoch prepravy. Preto je treba, aby EÚ vynaložila väčšie úsilie na implementáciu a vymožiteľnosť týchto pravidiel, ako aj efektívne postihovanie nekalých obchodných praktík," uviedol poslanec Jaroslav Paška (EFD, SK).

"Cestujúci majú právo na dostupné a presné informácie o službe, ktorú prepravcovia ponúkajú, aby mohli urobiť zodpovedné rozhodnutie. Európska legislatíva by sa však nemala stavať do úlohy pestúnky. Má zabezpečiť, aby občania boli odškodnení, pokiaľ prepravca poruší prepravné podmienky. Prebujnená regulácia škodí voľnému trhu a zvyšuje ceny," uviedla poslankyňa Anna Záborská (EPP, SK).

Tlačová správa EP, 234.10.2012

Odporúčame