EU News

Skupina na vysokej úrovni upozorňuje členské štáty na krízu gramotnosti a vyzýva na jej riešenie

Podľa skupiny odborníkov na vysokej úrovni, ktorú na riešenie tohto problému zriadila Európska komisárka Androulla Vassiliouová, musí Európska únia zásadne zmeniť svoj prístup k zlepšovaniu úrovne gramotnosti. Každý piaty mladý človek vo veku 15 rokov, rovnako ako takmer 75 miliónov dospelých,  nemá základné schopnosti čítať a písať, čo im sťažuje situáciu, ak si chcú nájsť prácu, a zvyšuje riziko chudoby a vylúčenia zo spoločnosti. Predsedníčka tejto skupiny odborníkov, jej kráľovská výsosť holandská princezná Laurentien, známa aktivistka v tejto oblasti, označuje správu za „varovný signál upozorňujúci na krízu, ktorá sa týka každej krajiny v Európe.“ Osemdesiat stranová správa obsahuje celý rad odporúčaní, od rád rodičom pri vytváraní návyku spoločného čítania s deťmi pre radosť po umiestnenie knižníc v neobvyklých priestoroch ako nákupné centrá a potrebu prilákať k učiteľskej profesii viac mužov, ktorí by boli pre chlapcov vzorom, pretože chlapci čítajú oveľa menej ako dievčatá. Správa tiež obsahuje odporúčania týkajúce sa konkrétnych vekových skupín a vyzýva na zabezpečenie bezplatného kvalitného predškolského vzdelávania a starostlivosti pre všetkých, väčšiemu počtu učiteľov špecializovaných na čítanie v základných školách, zmene postoja k dyslexii (pričom argumentuje tým, že so správnou podporou sa môže naučiť čítať takmer každé dieťa) a podporuje rozmanitejšie vzdelávacie príležitosti pre dospelých, najmä na pracovisku.

Androulla Vassiliouová, európska komisárka pre vzdelávanie, kultúru, viacjazyčnosť a mládež, v tejto súvislosti uviedla: „Zažívame určitý paradox: v našom digitalizovanom svete je čítanie a písanie dôležitejšie a významnejšie ako kedykoľvek predtým, ale naše zručnosti v oblasti gramotnosti zaostávajú. Tento závažný problém musíme čo najskôr vyriešiť. Investície do zlepšenia gramotnosti občanov všetkých vekových skupín majú zmysel z ekonomického hľadiska a v dlhodobom horizonte prinášajú hmatateľné výsledky pre jednotlivcov i pre spoločnosť, a to vo výške miliárd EUR.“

Princezná Laurentien dodala: „Čítanie a písanie sú oveľa viac, ako len technika alebo zručnosť. Gramotnosť dáva ľudom sebadôveru a schopnosť fungovať a rozvíjať sa v spoločnosti ako súkromné osoby, aktívni občania, zamestnanci alebo rodičia. Potrebujeme jasné a koordinované vnútroštátne stratégie a lepšiu informovanosť v celej Európe, nielen v politických a vzdelávacích kruhoch, ale tiež v nemocniciach, na pracoviskách, a hlavne v rodinách. Nastal čas, aby Európa nastavila latku vyššie a zabezpečila gramotnosť pre všetkých.“

Správa predstavená na konferencii v Nikózii, ktorú usporiadalo cyperské predsedníctvo EÚ, uvádza príklady úspešných projektov v oblasti gramotnosti v európskych krajinách a tiež vyzdvihuje jednotlivcov, ktorí prekonali tabu negramotnosti a zásadne zmenili svoje životy. Taktiež sa snaží vyvrátiť mýty týkajúce sa gramotnosti.
 
Ministri školstva EÚ stanovili spoločný cieľ znížiť do roku 2020 podiel pätnásťročných s nedostatočnými zručnosťami v oblasti čítania zo súčasných 20 % na 15 %. Správa skupiny na vysokej úrovni zdôrazňuje výrazný rozdiel medzi chlapcami a dievčatami, pričom problémy s čítaním má v priemere 13,3 % dievčat v porovnaní s 26,6 % chlapcov. Rozdiel medzi chlapcami a dievčatami je najmenší v Holandsku, Dánsku a Belgicku a najvyšší na Malte, v Bulharsku a Litve (štatistika z roku 2009). V prílohe 2 sa podrobne uvádzajú údaje o celkovom percente žiakov v členských štátoch, ktorí majú problémy s čítaním, a v prílohe 3 je uvedený prehľad rozdielov medzi chlapcami a dievčatami.

Súvislosti: prečo na gramotnosti tak záleží
V správe sa zdôrazňuje, že dobré zručnosti v oblasti čítania sú základom pre zlepšovanie života ľudí a pre podporu znalostí, inovácie a rastu. Zmeny v povahe práce, hospodárstve a spoločnosti vo všeobecnosti znamenajú, že gramotnosť je v súčasnom svete dôležitejšia ako kedykoľvek predtým a že Európa by sa mala zamerať na 100 % funkčnú gramotnosť všetkých svojich občanov.

V správe sa uvádza, že na gramotnosti záleží z týchto dôvodov:
•    trh práce si vyžaduje stále vyššiu úroveň gramotnosti (odhaduje sa, že do roku 2020 si bude vysokú úroveň kvalifikácie vyžadovať 35 % všetkých pracovných miest v porovnaní s dnešnými 29 %),
•    zapojenie do spoločnosti a účasť občanov sú v digitálnom svete viac závislé od gramotnosti,
•    obyvateľstvo starne a jeho zručnosti v oblasti gramotnosti vrátane digitálnej gramotnosti je potrebné prispôsobiť súčasnosti,
•    chudoba a nízka gramotnosť sú tvoria bludný kruh a vzájomne sa ešte upevňujú,
•    rastúca mobilita a migrácia posilňujú viacjazyčný rozmer gramotnosti, pričom dochádza k miešaniu širokej škály kultúrnych a jazykových prostredí.
Správa obsahuje odporúčania pre každú vekovú skupinu.

Pokiaľ ide o malé deti, je nevyhnutné, aby členské štáty implementovali programy na podporu gramotnosti v rodinách s cieľom zlepšiť zručnosti v oblasti čítania a písania u detí aj rodičov. Takéto programy sú veľmi rentabilné. Investície do vysokokvalitného predškolského vzdelávania a starostlivosti sú jedným z najlepších spôsobov investovania do budúceho ľudského kapitálu Európy, ktoré môžu krajiny urobiť. Deti, ktoré absolvovali tieto programy, dosahujú lepšie výsledky ako v oblasti gramotnosti, tak v škole. Štúdie ukazujú, že ak by Európa dosiahla svoj cieľ na rok 2020, ktorým je, aby 85 % pätnásťročných malo základné zručnosti v oblasti gramotnosti, matematiky a prírodných vied, mohlo by to viesť k zvýšeniu HDP o 21 biliónov v priebehu života detí narodených v roku 2010.

Základné školy musia zamestnávať viac učiteľov špecializovaných na čítanie a žiakom, ktorí majú problémy s čítaním, by v prípade potreby mala byť poskytnutá individuálna pomoc. Školské knižnice by mali mať literatúru, ktorá je zaujímavá a náročná, a to pre všetky vekové skupiny, a v triedach i doma by sa malo podporovať používanie nástrojov IKT a digitálneho čítania.
 
Dospievajúca mládež potrebuje rozmanitejšie materiály na čítanie, od komiksov až vybrané literárne diela a elektronické knihy, aby boli motivovaní všetci čitatelia, hlavne chlapci. Mala by sa podporovať aj spolupráca medzi školami a podnikmi, aby bolo získavanie gramotnosti lepšie prispôsobené skutočným životným situáciám. Je potrebné odstrániť tabu spojené s problémom gramotnosti dospelých. Mimovládne organizácie, média, zamestnávatelia, spoločenské organizácie aj známe osobnosti zohrávajú dôležitú úlohu v šírení informácií o probléme gramotnosti dospelých a jeho riešení.

Štúdium jazykov: V správe sa uvádza, že z dôvodu zvýšenia mobility v Európe je gramotnosť stále viac ovplyvňovaná viacjazyčnosťou a migráciou. V roku 2009 sa 10 % pätnásťročných v EÚ narodilo v inej krajine alebo sa v zahraničí narodili ich obidvaja rodičia, pričom v roku 2000 bol tento podiel 7 %.  V niektorých krajinách ako Taliansko alebo Španielsko vzrástlo percento detí z rodín migrantov od roku 2000 do roku 2010 päťnásobne. Štúdium jazykov je preto dôležitejšie, a to nielen ako nástroja na komunikáciu, ale aj ako prostriedku na budovanie vzájomného porozumenia. I keď nízka úroveň gramotnosti nie je sama o sebe predovšetkým problémom migrácie (prevažná väčšina detí a dospelých s nízkou úrovňou gramotnosti sa narodila v štáte, v ktorom žijú), v správe sa uvádza, že podpora sa musí viac zameriavať na individuálne potreby v oblasti jazykov a gramotnosti.

Ďalšie kroky
Komisárka Vassiliouová prediskutuje zistenia správy s ministrami školstva na ich neformálnom stretnutí na Cypre v dňoch 4. – 5.  októbra. Tieto diskusie budú základom pre závery Rady o gramotnosti, v ktorých krajiny EÚ stanovia dohodnuté priority pre účinnejšie riešenie problémov súvisiacich s gramotnosťou, a to pre seba, ako aj pre Komisiu.
 

Tlačová správa EK, 10. september 2012

Odporúčame